En bra start på veckan

 
Igår prioriterade jag hemmapyssel och mys med katterna innan jag skulle träffa Calle så det blev inget bloggande igår. Viktigt att ta sig tid för annat än datorn ibland också. För er som inte redan vet det så är det här min katt Charlie. Han är väldigt social och vill gärna hänga med mig när jag är hemma och när han inte hänger med mig så busar han med Signe.
 
 
Signe var dock trött igår så hon slappade mest inne i sin korg.
 
 
 
Charlie följde mig med blicken hela tiden när jag pysslade i köket.
 
 
Jag tillbringade seneftermiddagen hemma i Calles trädgård och nu har det verkligen satt fart där!
 
 
I år verkar det bli mer äpplen än förra året - underbart!
 
 
Det är massor av jordgubbar på gång i pallkragen.
 
 
Dillen har tagit sig.
 
 
Gräslöken har vi tagit av några gånger och den växer snabbt upp igen.
 
 
Persiljan har vi också tagit av och den har verkligen buskat till sig nu.
 
 
Oreganon verkar trivas den också.
 
 
Citron timjan är nytt för oss och vi har än så länge bara testat den till grillad kyckling.
 
 
Calle och jag var ute på långpromenad och stannade till vid Mocca Deli för att äta lite mat. 
 
 
Calle tog pasta och jag tog pizza.
 
 
Efter att vi hade ätit fortsatte vi vår promenad och hamnade hemma hos Calle igen där vi tittade på en serie innan jag fortsatte hem till mig igen.
 
 
Känner mig mycket nöjd med gårdagens promenader!
 
 
Men nu till något helt annat! Jag lovade ju att dela med mig av receptet på den mustiga grytan som jag lagade i förrgår. Det ursprungliga receptet hittar ni här, men det jag använde mig av och som räckte till 15 portioner var detta:
 
2 kg fläskytterfilé
900 g chorizo (hög kötthalt) (Skulle varit 1200 g men jag tog en zucchini extra istället)
2 st gula lökar
4 st vitlöksklyftor
1 st purjolök
3 st zucchini
800 g färska champinjoner
2 st röda paprikor
okänd mängd rapsolja och flytande milda (mätte inte...)
5 msk tomatpuré
4 tsk chilipulver
4 tsk paprikapulver
4 tsk timjan
4 tsk oregano
2 tsk cayennepeppar
1 liter vatten (skulle varit 1,8 liter men min gryta var för liten upptäckte jag...)
1 dl kalvfond
5 dl creme fraiche (lade till 1 dl extra för att kompensera den miskade vattenmängden)
2 krm svart peppar
(hoppade över syltlök och oliver eftersom jag inte tycker om det och hoppade över det extra saltet eftersom det blev så smakrikt ändå när det blev mindre vatten än tänkt)
 
Det första jag gjorde var att skölja av alla ingredienser och skära dem i bitar enligt grundreceptet.
 
 
Jag stekte upp alla champinjonerna. Det stod att man skulle dela dem i fyra bitar, men jag delade dem i åtta bitar då de jag köpte var riktigt stora.
 
 
Nästa omgång i pannorna var en salig blandning av gul lök, vitlök, purjolök och zucchini.
 
 
Fortsatte sedan med paprikan och choritzon.
 
 
Jag fyllde på min största panna vartefter det blev klart i de mindre pannorna och redan här insåg jag att största pannan skulle bli för liten...
 
 
Sedan blev det dags för fläskytterfilén att få lite färg.
 
 
Ni kan säkert tänka er paniken när man inser att det inte får plats med mer i pannan och det ska i ytterligare 8 dl vatten!!! Hur som helst så tillsatte jag det vatten som fick plats, alla kryddorna och kalvfond och så fick allt stå och småputtra under tiden som jag kokade en himla massa med ris. Det sista jag gjorde var att hälla i creme fraiche och när det hade rörts rund så var maten klar att serveras.
 
 
Även om det blev lite ändringar med det som skulle ha varit i grytan och missödet med att det inte fick rum med tillräckligt med vatten, så kan jag säga att jag är väldigt nöjd och jag som gillar lite extra sting i maten njöt både av de härliga dofterna från kryddorna i maten och den mustiga fylligheten i smaken! Ett litet tips bara i all välmening om ni också ger er på denna gryta - se till att anpassa mängden efter storleken på grytan innan ni sätter igång!
 
Nu önskar jag er alla en underbar tisdag! Stor kram på er 💖
 
 
 
Anonym

Vilket storkok!
Jag brukar inte följa ett recept helt ut utan dra ifrån och lägga till=) Ser väldigt mustigt ut. Jag förstår att pannan inte räckte till=)
Nu har du mat för en tid framför dig. Så mysigt du och Calle har det med era promenader och luncher=)
Dina katter är helt underbara.
Trevlig sommardag <3
Kram
Biggeros.blogg.se

Svar: Ja, det blev en hel del mat 😆 Vi har det verkligen bra tillsammans jag och Calle och vi njuter av våra promenader och god mat tillsammans 🥰 Visst är de fina mina katter - älskar dem så otroligt mycket 😻😻Tack och detsamma fina du! Kram 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Netti Starby

Vad härligt att du passade på att gosa med katterna och sånt är verkligen viktigt. Så mycket mat du har lagat och allt ser supergott ut. Ha en fortsatt fin dag! <3 Kramis

Svar: Ja, det är verkligen energipåfyllande att gosa med katterna 😻😻 Tack fina du! Ha en fortsatt fin dag du också vännen 😍 Kramar 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Emma Engström

Det är jättebra att göra och fokusera på annat också än bara datorn, finns så mycket annat att göra bara man öppnar ögonen lite! Åh jag är så avis på alla som har djur, jag saknar det enormt, de är så mysiga och trygga att ha omkring sig <3 Vad du är himla duktig på att laga mat, jisses! Det var verkligen rena lyxmaten - skulle aldrig klara av detta själv kan jag säga. Just kött kan jag tycka är lite svårt, men övning ger färdighet :D KRAM fina du och ha en bra tisdag <3

Svar: Eller hur!!! Det är verkligen viktigt att tillåta sig att skippa tekniken lite nu och då 😊 Jag älskar verkligen att ha mina underbara katter - de har hjälpt mig otroligt mycket med att ta mig igenom utmattningen 😻😻 Tack - jag älskar att laga mat 😋 Du fixar det säkert du också vännen - övning ger färdighet och det är bara att pröva sig fram 😁 KRAM tillbaka fina du och ha en underbar onsdag 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Annie - Stora Små Äventyr

Vad mysigt med hemmapyssel och inte sitta vid datorn. :)
Maten såg också supergod ut! :D Kram

Svar: Det är det verkligen! Datorn är bra på många olika sätt, men det är lätt att fastna vid den 😆 Tack - det blev jättegott 😋 Kram 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Linda

Ja, man behöver inte alltid sitta jämt vid datorn. Så brukar jag också göra ibland.

Grytan verkar vara gott. Alltid kul med lite nya recept att testa. :D

Hoppas att du har en bra dag finaste vännen! <3

Massor av stora kramar finaste du! <3 <3 <3

Svar: Klokt av oss 😁 Visst är det roligt att testa lite nytt! Din kycklinggryta såg väldigt god ut 😋
Tack finaste vännen och jag hoppas du får en riktigt fin onsdag! 💖

Massor av stora kramar finaste du! 💖💖💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Alice

Wow, vad det växer och knakar i landet, så roligt att kunna odla själv som både du och han gör! ^^ Hoppas ni fick en jättebra dag i Linköping idag, det är ju kul att komma iväg lite fast det inte är så långt! <3 Kram!

Svar: Det är verkligen superskoj att det växer så bra både på balkongen och ute i trädgården - känns lite som att man får en belöning för tiden man har lagt ner på att pyssla då 😁 Tack! Vi hade riktigt mysigt i Linköping. Vi hittade lite smått och gott både jag och Calle. De hade massor av fina klädesplagg på rean inne i city där som inte finns här i Norrköping. Kram 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Petra Olsson

Oj vad mycket mat 🥘 ser galet gott ut och detta ska jag testa att göra när jag kommer hem , perfekt om man är många . Så mysigt ni verkar ha det .kram från ett regnigt västkusten

Svar: Hahahahaa - ja, det blev lite mer än jag hade tänkt mig, så det var tur att det blev gott 😆 Kan absolut rekommendera receptet 😋 Hoppas ni har det bra på västkusten vännen och att solen kikar fram lite också! Kramar 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Pauline Hurtig

så söta missar, härligt med missegos!

Svar: Visst är de - mina ögonstenar 😻😻 Missegos är det bästa när man inte är i form 🥰 Kram 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Ullie

vi brukar byta ut i fall det är något inte barnen gilla o byta till något nytt eller uesluta
ser så himla gott ut t

Svar: Ja, det är tur att man kan ändra om lite efter tycke och smak 😊 Det blev jättegott! 😋 Såg att Alice äntligen har kommit hem - så skönt!!!! Stor kram hjärtat 💖💖💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★

Helt rätt att ta sig tid med sina djur. Det gör jag mest hela tiden nu sedan jag blev hundägare. Jag älskar absolut att blogga men att ha hund är helt ljuvligt. Jag kan tänka mig att du känner på samma sätt för dina katter :).

Svar: Visst är det underbart med kärleken man får av en katt eller hund - så otroligt fint och mysigt 😍 Kram 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Carro

åh så mysig dag! pizzan såg verkligen så god ut :D

Svar: Det var jättemysigt och pizzan var god 😊 Kram 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Jennifer

Era katter är ju bara för söta! :D

Svar: Tack - visst är de! Din Lykka är ju också helt underbar! Tur vi har våra katter vännen 😻😻😻 Kram 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Carro

Vilken mysig dag! God mat och söta katter 😍

Svar: Ja, den var jättemysig! Visst är de fina mina katter 😻😻 Kram 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se

Veiken

Riktigt mysiga kattbilder. Det är inte dumt med egna odlingar, men har ni inte en massa skator som pickar, äter upp och förstör jordgubbarna? Det hade vi..
Den grytan lade du ner mycket jobb på. Så himla gott när det väl är färdigt! Ha det jättebäst!
Kramar

Svar: Tack - jag älskar verkligen mina fina katter 😻😻 Tack och lov så verkar inte skatorna hittat jordgubbarna så vi har fått ha dem ifred. Ja, det tog en hiskeligt lång tid att få maten klar, men det var helt klart värt det 😊 Tack och detsamma! Kramar 💖
Antiinflammatorisk.blogg.se